Celá pravda o vitaminu C — je kyselina askorbová tak užitečná, jak se říká. — expert-sergeferrari.cz
News

Celá pravda o vitamínu C – je kyselina askorbová tak užitečná, jak se říká?

Vitamin C podporuje imunitní systém – chrání ho před infekcemi a viry. Právě díky tomu se člověk rychle zotavuje. Proto se kyselina askorbová často doporučuje při akutních respiračních virových infekcích, nachlazení a v období jarního nedostatku vitamínů

Vitamin C

Objev známé kyseliny askorbové je spojen s hlavním městem Skotska – městem Edinburgh. V 18. století obyčejný student medicíny zjistil, že citrusové plody blahodárně působí na lidi trpící kurdějemi. O dvě století později vědci zjistili, že celá záhada spočívá v kyselině askorbové, na kterou jsou bohaté pomeranče a citrony. Tak se zrodil vitamín C.

Jaké potraviny obsahují vitamín C?

Nejvíce vitamínu C se nachází v rostlinných potravinách. Kromě standardního citronu a pomeranče jsou na kyselinu askorbovou bohaté kiwi, šípky, červená paprika a černý rybíz. Svou denní potřebu můžete naplnit cibulí, rajčaty, květákem a růžičkovou kapustou, brokolicí a bramborami. Co se týče živočišných produktů, vitamín C se nachází v játrech a ledvinách.

Proč potřebujete vitamín C

Kyselina askorbová je ve vodě rozpustný vitamín. Je zodpovědný za růst a opravu svalů, krevních cév, dásní a zubů. Ovlivňuje stav kostí a chrupavek. Pomáhá tělu vstřebávat železo, normalizuje hematopoetické procesy. Zodpovídá za kapilární propustnost. Ovlivňuje exokrinní funkci slinivky břišní a štítné žlázy.

Vitamin C hojí rány, praskliny nebo řezné rány. Často se přidává do kosmetiky jako účinný antioxidant. Vyhlazuje vrásky, hydratuje pokožku a chrání ji před negativními vlivy prostředí – větry, chladem či ultrafialovým zářením. Podílí se na tvorbě kolagenu.

Zajímavé:
DIY kytice zahradních květin pro 1. září - nápady na design.

Pro ty, kteří mají rádi divoký víkend, je vitamín C skutečným životabudičem. Kyselina askorbová zmírňuje kocovinu.

Denní příjem vitamínu C

Dávkování kyseliny askorbové závisí na věku osoby. Takže pro kojence do šesti měsíců stačí 30 miligramů denně. Děti do 3 let musí dostat 45 miligramů. Teenageři ve věku 15 let a starší vyžadují 60 miligramů. U dospělých se denní potřeba zvyšuje na 75 miligramů. Těhotné a kojící ženy potřebují asi 95 miligramů kyseliny askorbové denně.

Kuřáci mají zvýšenou potřebu vitamínu C, protože jedna cigareta zničí 25 miligramů kyseliny askorbové.

Nedostatek vitaminu C

Únava, dušnost při malé fyzické námaze, slabá imunita – to jsou první známky toho, že tělo nemá dostatek vitamínu C. Pokud nedoplníte jeho normu, rozvíjí se v důsledku toho kurděje.

U kurdějí jako první „letí“ zuby. Uvolňují se a vypadávají a dásně krvácejí. Člověk se často nastydne. Vznikají mu křečové žíly, hemeroidy, poruchy látkové výměny, rychle přibírá na váze. Objevují se vrásky a vypadávají vlasy.

Začínají problémy s pamětí a koncentrací. Objevuje se nespavost, podrážděnost a deprese.

Nadbytek vitamínu C

Při dlouhodobém užívání se vitamín C nehromadí v těle, je vylučován přirozeně spolu s močí. Pokud užíváte syntetické vitamíny, pak jejich nadbytek narušuje fungování žaludku. Objevuje se průjem, nevolnost, zvracení a pálení žáhy. Může se objevit nadýmání a křeče. V pokročilých případech se objevuje nespavost, bolest hlavy a ledvinové kameny.

Komentář odborníka

– Vitamín C je ve vodě rozpustný vitamín, který má antioxidační vlastnosti. Kyselina askorbová je zodpovědná za produkci kolagenu, často se jí říká „vitamín krásy“. Ale protože krevní cévy i klouby jsou vyrobeny z kolagenu, potřebujeme vitamín C neustále. Napomáhá také vstřebávání železa. Kyselina askorbová je zodpovědná za odolnost vůči infekcím. Pravda, když onemocníme, je jeho pití prakticky zbytečné. Musíte to udělat předem, abyste posílili svůj imunitní systém. Vitamin C také eliminuje hladovění kyslíkem. Kyselina askorbová se nachází v kysaném zelí, citrusových plodech, bobulích a tak dále. K předávkování prakticky nedochází. Pokud jíte běžné potraviny obsahující kyselinu askorbovou, pak se v přebytku jednoduše vyloučí z těla. Pokud jej užijete ve formě tablet, může způsobit žaludeční potíže. Při nedostatku se mohou objevit bolesti v dolní části zad a nohou. Při malé fyzické aktivitě dochází k tachykardii, objevuje se nespavost, paradentóza a tak dále. V extrémních případech se rozvíjí kurděje. – řekl odbornice na výživu Elena Solomatina, kandidátka lékařských věd.

Zajímavé:
Obiloviny a luštěniny: seznam, pravidla výsadby a péče.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»
expert-sergeferrari.cz