Jak obnovit svůj čich: síla rostlin pomáhat!. — expert-sergeferrari.cz
News

Jak obnovit svůj čich: síla rostlin pomáhat!

Ztráta nebo zhoršení čichu je pro nás bolestivé. Ztráta jednoho ze smyslů mění vnímání okolního světa k horšímu. Ve skutečnosti anosmie sama o sobě během ARVI není nová. Během pandemie se ale ukázalo, že poruchy čichu jsou jedním z příznaků nákazy koronavirem. A pak se ukázalo, že ne všem lidem se čich vrátí ihned po uzdravení. Vědci okamžitě začali problém studovat.

MedAboutMe zjišťoval, co věda zatím říká o ztrátě čichu u COVID-19 a jak urychlit jeho zotavení.

Mýty o onemocnění jater: v televizi vám o tom neřeknou

Anosmie a COVID-19: při hledání příčiny

Anosmie a COVID-19: při hledání příčiny

Anosmie u onemocnění dýchacích cest je obecně poměrně častým jevem. Nejčastěji si pacienti s chronickou sinusitidou stěžují na ztrátu čichu. Na druhém místě je ARVI. Méně často se anosmie rozvíjí při poranění hlavy a neurologických onemocněních, jako je Parkinsonova choroba.

Co vědci v současnosti vědí o fenoménu ztráty čichu u onemocnění COVID-19? Podle studie, jejíž výsledky zveřejnila mezinárodní skupina vědců v září 2020:

  • U lidí s mírným onemocněním je mnohem pravděpodobnější, že se u nich rozvine anosmie, než u pacientů s těžkým onemocněním COVID-19.
  • Mladí lidé a ženy při infekci koronavirem častěji ztratí čich.
  • Anosmie se může vyvíjet několik hodin nebo několik měsíců. V průměru trvá ztráta čichu přibližně 2 týdny.
  • U prvních variant koronaviru SARS-CoV-2 byla ztráta čichu jedním z hlavních příznaků. Pro ty, kteří dnes „získají na popularitě“, například pro „indické“, je to již méně povinný příznak.
Zajímavé:
Jak donutit souseda, aby pokácel strom, který se opírá o můj pozemek.

Jak se u COVID-19 vyvíjí zhoršení nebo ztráta čichu? Vědci se tímto problémem zabývali na několika úrovních:

  • Zúžení čichové štěrbiny je název oblasti horních částí nosní dutiny, kde jsou umístěny čichové bulby — velmi citlivé receptory, z nichž informace vstupují do čichových neuronů. Velikost a funkce čichové štěrbiny se liší v závislosti na otoku sliznice, zakřivení nosní přepážky, přítomnosti polypů apod. Nápadným příkladem jsou běžné akutní respirační infekce, při kterých otéká nosní sliznice.
  • Poškození samotných receptorů a čichových neuronů například vlivem sloučenin jedovatých pro lidské buňky, poranění nebo onemocnění postihující nervy.
  • Poškození oblastí mozku, které jsou zodpovědné za vnímání a zpracování informací přicházejících z čichových neuronů. Příklad: mozkové nádory a úrazy, duševní poruchy, působení léků, některá hormonální onemocnění. Často takové léze nejsou doprovázeny anosmií, ale čichovými halucinacemi nebo změnami citlivosti na pachy.

Ukázalo se, že mezi běžnými ARVI, které způsobují anosmii, a COVID-19 je významný rozdíl: u ARVI, které jsou nám známé před pandemií, dochází k otoku sliznic a (nebo) virus postihuje čichové neurony. A s COVID-19 s největší pravděpodobností mluvíme o poškození gliových buněk obklopujících tyto neurony, což pro ně vytváří strukturální a výživné prostředí.

V září 2020 zveřejnili američtí vědci ze Stanfordské univerzity údaje o jediném známém případu kompletní atrofie čichových bulbů, která se vyvinula na pozadí COVID-19 u mladého pacienta s prolaktinomem v anamnéze (nezhoubný nádor hypofýzy ).

V březnu 2021 byly zveřejněny výsledky studie italských vědců, podle kterých může SARS-CoV-2 proniknout do mozkové tkáně. Úroveň průkaznosti získaných dat je nízká. Pokud se ale podaří tuto hypotézu potvrdit, pak je možná třetí možnost: poškození oblastí mozku odpovědných za zpracování informací z čichových neuronů.

Zajímavé:
Istý dům - řekni ne šestinohým útočníkům!.

Jak urychlit obnovu vašeho čichu?

Jak urychlit obnovu vašeho čichu?

V roce 2020, kdy vyšlo najevo, že podle různých zdrojů 50 až 85 % pacientů, kteří prodělali COVID-19, ztratí čich, je nutné okamžitě hledat možnosti léčby anosmie a dalších patologií čichu. začal.

Postupem času se ukázalo, že užívání steroidních vazokonstrikčních léků samo o sobě neovlivňuje fungování čichových neuronů. Ale steroidy mohou zmírnit otok sliznice, pokud existuje, a obnovit přístup k nervovým zakončením. Otázky ohledně předepisování steroidních léků jsou v kompetenci lékaře. Neměli byste si je sami předepisovat. Můžete ale použít výplach nosu mírně osolenou vodou a zajistit v místnosti potřebnou vlhkost, aby sliznice nevysychala.

Pokud dojde k otoku sliznice, není rýma, ale stále chybí čich, můžete využít rady lékařů a zahájit proces obnovy čichu na vlastní pěst. Zejména lékaři radí nakapat si do nosu olejový roztok vitaminu A (retinol acetát) a trénovat čich a chuť.

  • Existuje rozšířená rada, jak zvýšit spotřebu vitamínů B Na jedné straně jsou vitamíny B dobré pro neurony – to je zřejmě důvod tohoto doporučení. Na druhou stranu u doplňků stravy s vitamíny B nebylo možné zjistit žádný výrazný vliv na čich.
  • Rovněž nebylo možné prokázat účinnost použití síranu zinečnatého, bez ohledu na to, jaké léčebné režimy byly použity.
  • A kyselina alfa lipoová (předepisovaná na diabetickou neuropatii) po 4,5 měsících užívání vedla k mírnému zlepšení oproti kontrolní skupině, ale bylo tak malé, že nikdy nedosáhlo statisticky významných hodnot.
  • Konečně, antibiotika, zejména minocyklin, také významně nezlepšila čich u účastníků studie.

Trénink čichu

Čichový trénink se nazývá čichový trénink. Podle výzkumů byla účinnost čichového tréninku vyšší než užívání jakýchkoli léků nebo doplňků stravy. Významných výsledků bylo dosaženo po 16 týdnech. Navíc, čím dříve se s tréninkem začalo, tím silnější byl účinek.

Zajímavé:
Kdy je nejlepší čas koupit letní chatu a jak ji správně vybrat.

Chcete-li trénovat svůj čich, měli byste si vybrat vonící předměty, které se vám líbí nebo vyvolávají příjemné asociace. Můžete použít citronovou a pomerančovou kůru, muškátový oříšek, hřebíček, mátu, eukalyptus, mletou kávu, kokos a vanilku. K tréninku můžete použít i dochucovadla nebo potraviny, které dobře znáte.

Britský odborník z University of East Anglia, profesor Carl Philpott, připomíná, že existují 4 hlavní chutě: sladká, kyselá, slaná a hořká. Analogicky navrhuje vybrat si vůně, které představují 4 hlavní skupiny vůní: květinové, ovocné, kořenité a pryskyřičné.

Cítíte buď čerstvé předměty – pepř z mlýnku, snítku čerstvých bylinek – nebo můžete vdechovat vůně z malých nádobek, například dóz pro dětskou výživu.

K trénování čichu však můžete použít esenciální oleje. V tomto případě musí být sklenice označeny a opatřeny těsně přiléhajícími víčky a musí být uloženy v chladničce. Olej se nakape na podložku, která je uložena ve sklenici.

Lékaři varují, že při výběru esenciálních olejů byste se měli vyhýbat náhradním produktům v podobě rostlinného oleje s mírným přídavkem esenciálního oleje. Při použití takto „naředěného“ produktu není splněn požadavek na vysokou koncentraci zápachu. Neberte také umělé příchutě, které neposkytují velký účinek.

Čich lze trénovat různými způsoby. Neměli byste používat více než 3-5 vůní najednou:

Vybíráme několik známých a jasných vůní. Například eukalyptus, skořice, růže a citron. Aplikujte na vatové tampony nebo papírové proužky. Přivedeme si ji k nosu na vzdálenost 3-5 cm a každou vůni vdechujeme 10-20 sekund s přestávkou mezi vůněmi 15-20 minut. Není třeba déle vdechovat vůně, to je případ, kdy více neznamená lépe.

Čichejte vůně přímo z nádobek s esenciálními oleji.

Takový čichový trénink by měl být prováděn alespoň 2x denně (někteří odborníci doporučují čichání alespoň 6-8x denně). Délka léčby je 2-3 měsíce.

Zajímavé:
Jedlé houby Ukrajiny: popis, fotografie, místa hub a roční období.

Pro vědce je stále obtížné vysvětlit mechanismus obnovy čichu pomocí čichového tréninku. Existuje předpoklad, že při neustálé stimulaci čichu se zvyšuje regenerační schopnost čichových neuronů.

Existuje další vysvětlení: možná čichový trénink zvyšuje neuroplasticitu, což je název pro schopnost mozkových neuronových sítí měnit se, to znamená růst a reorganizovat se.

Lékaři zdůrazňují, že obnova čichu po COVID-19 je u každého jiná. Proto se nebojte – váš čich se určitě vrátí. A pravidelný čichový trénink tento proces urychlí.

Použité fotografické materiály Shutterstock

Číst dál

Nemoci možné ve vlaku: prevence ARVI a infekcí

Aby vaše dlouho očekávaná dovolená s výlety k moři nebo cestováním do zahraničí nebyla zastíněna různými nemocemi, musíte znát jejich příčiny.

Jaké ekologické a netoxické produkty vám pomohou udělat dobrou práci při úklidu vašeho domova?

Považujete domácí chemikálie za nebezpečné pro vaše zdraví? Místo toho používejte ekologické a netoxické produkty.

Jak obnovit svůj čich po COVID-19?

Ztráta čichu po COVID-19

Jednou z častých komplikací covid-19 je ztráta čichu a chuti. A ačkoli to není fatální a nezdá se, že by překáželo vedení plnohodnotného života, lidé, kteří se s tímto problémem potýkají, mohou skutečně trpět.

Vůně hrají v životě člověka důležitou roli. Někteří vědci se domnívají, že schopnost rozlišovat pachy u homo sapiens není nižší než průměr ostatních savců. Čichová funkce je propojena s jinými tělesnými systémy a může ovlivnit tělesnou teplotu, krevní tlak, srdeční frekvenci, svalový tonus a funkci vestibulárního analyzátoru. Čich hraje důležitou roli v neverbální komunikaci, pomáhá vybrat ty lidi, se kterými se nám snáze komunikuje nebo sděluje důležité informace o emočním stavu partnera; ovlivňuje vlastní emoce, může zvýšit nebo snížit stres a stimulovat důležité vzpomínky.

Zajímavé:
9 mýtů o klíšťatech - oddělování pravdy od fikce.

Existují důkazy, že přibližně 30 % lidí, kteří ztratili čich, pociťuje příznaky deprese. Neschopnost vychutnat si chuť jídla snižuje náladu, chuť k jídlu a vede k poruchám v gastrointestinálním traktu. Navíc je čich důležitý pro přežití; neschopnost správně rozlišit pachy může vést k banální otravě prošlými produkty nebo škodlivými látkami, zvyšuje riziko otravy plynem atd.

Dysosmie — zhoršené vnímání vůně se liší v síle:

► anosmie – nedostatek čichu

► hyposmie – snížený čich

► hyperosmie – zvýšené vnímání pachů

příroda:

► parosmie – zkreslené vnímání pachů

► fantosmie – vnímání neexistujících pachů

► agnosmie – neschopnost rozpoznat pachy s neporušenou čichovou funkcí

Vlastnosti ztráty čichu s COVID-19

Vlastnosti ztráty čichu během COVID-19

Dnes se má za to, že ztráta čichu v důsledku koronaviru není způsobena poškozením neuronů, ale vlivem viru na sousední buňky, který zhoršuje pronikání odorantu (molekuly odorantu) k samotným neuronům.

Vlastnosti poruch pachu s COVID-19:

► Zhoršený čich v důsledku nedostatku ucpaného nosu

► Hemestisis (pocit pálení/brnění v nose)

Pozorovaná parosmie (pocit nepříjemného zápachu při absenci objektivního zápachu) s COVID-19 může být jediným poškozením čichu. Dobrou zprávou je, že výskyt nepříjemných pachů po úplné ztrátě čichu je obvykle známkou toho, že se čich obnovuje. Nemusí se to stát rychle, ale buďte trpěliví. Parosmie mohou být způsobeny spouštěcími pachy: cibule, vejce, smažená jídla, maso, česnek, čokoláda.

Poruchy chuti u COVID-19 nejsou spojeny s poškozením chuťových pohárků jazyka. Při vnímání chuti hraje významnou roli retronazální čich, kdy molekuly potravy, kterou žvýkáme, vstupují do čichové zóny. Čich, kdy pach proniká nosem zvenčí, se nazývá ortonazální.

Mimochodem, oblasti v mozku zodpovědné za zpracování ortonazálního a retronazálního čichu jsou odlišné. Retronazální čich je zpracováván na stejném místě, kde jsou přijímány chuťové informace, ale zpráva z ortonazálního čichu přichází do čichové zóny mozkové kůry.

Zajímavé:
Chov pštrosů doma: složitost podnikání, údržby a péče.

Dá se říci, že si vůni jídla pamatujeme ústy.

Dlouhodobý pokles pachů po COVID-19 je pozorován přibližně u 12 % pacientů.

A přestože dosud nebylo prokázáno, že Covid může vést k trvalé ztrátě čichu, pacientům s poruchou čichu se doporučuje rehabilitace po dobu delší než 2 týdny.

Regenerační oleje

Léčba

Hlavní, mezinárodně uznávaná léčba poškození čichu je čichový trénink. Tato jednoduchá metoda je založena na plasticitě čichu (schopnosti zotavení neuronů v čichové zóně).

Metoda čichového tréninku je jednoduchá. Můžete použít jakékoli poměrně jasné a perzistentní vůně a esenciální oleje (například mentol, tymián, jasmín, mandarinka, rozmarýn, zelený čaj, bergamot, gardénie, růže, citron, eukalyptus, čajovník, hřebíček). V podstatě se hodí jakákoliv vůně. Neexistuje žádný důkaz, že esenciální oleje jsou účinnější než jiné vůně. Dokonce i bylinky nebo koření z vaší kuchyně lze použít pro malé tréninky. Hlavní věc je, že aroma zůstává stabilní po dlouhou dobu.

Trénink spočívá ve střídavém vdechování 4 různých pachů po dobu 20 sekund. Nadechneme se a soustředíme se na vlastnosti jednotlivých pachů. Nádech není hluboký, při tréninku s vůní byste měli čichat (s malými, lehkými nádechy).

Můžete si vzít 4 sklenice po 50 ml. a do každého vložte vatový tampon namočený v 1 ml. esenciální olej. Čichejte 2x denně.

Proč je nutné během vyučování čichat? Nejde jen o množství vzduchu procházející čichovou zónou, ale také o to, že čichové glomeruly pracují včas s rytmem „čmuchání“. Protože se fáze práce různých skupin glomerulů neshoduje, dochází k přesnější diferenciaci různých pachů.

Spolehlivějšího účinku se dosáhne s:

► dlouhý kurz školení (více než 32 týdnů)

► použití vysoce koncentrovaných pachů

► měňte odoranty každé 3 měsíce

Zajímavé:
M krmit ryby ve vašem domácím jezírku?.

Bohužel neexistují spolehlivé důkazy o účinnosti medikamentózní terapie u přetrvávajícího poškození čichu, ale podle jednotlivých studií a názoru mezinárodních odborníků lze použít následující metody.

• Pokud je čich narušen v důsledku ucpaného nosu, lze použít intranazální glukokortikosteroidy (měly by být předepsány lékařem).

• Systémové kortikosteroidy (např. prednisolon) lze použít, pokud nejsou žádné další příznaky COVID-19.

• Omega-3 mastné kyseliny mohou být doporučeny, pokud nejsou žádné další příznaky COVID-19.

Dysosmie může významně ovlivnit kvalitu života. Jak snížit nepohodlí?

• Používejte pikantní koření.

• Do polévky přidejte popcorn.

Tyto metody nenahradí chuť, ale dodatečné vjemy pomohou vrátit potěšení z jídla.

• Vyhněte se spouštěčům (viz výše)

• Vyhněte se horkým jídlům, je lepší jíst jídlo při pokojové teplotě

• Používejte zubní pastu a skořicové bonbóny.

• Zařaďte do svého jídelníčku neochucené proteinové koktejly.

Těm, kteří ovládají angličtinu alespoň na úrovni překladače Google, můžeme doporučit online zdroje vytvořené na podporu pacientů s dysosmií: AbScent a Fifth Sense (existuje možnost v ruštině).

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»
expert-sergeferrari.cz